Najeveći problem koji osnivači i vlasnici malih preduzeća imaju je to, da su stručnjaci u svojoj oblasti i novajlije u ono što je zaista potrebno da bi efikasno vodili posao. To je ono što ih obično pokreće, pre ili kasnije. Ne dozvolite da se to desi vama. Priznajte da ne znate šta ne znate o poslu, počevsi od ovih 15 saveta koji će garantovano da Vam pomognu da Vi i Vaša firma izađete iz kritične situacije. Neki su jednostavni, drugi su kontraintuitivni, ali su svi istiniti, i jednog dana će Vam ,,spasiti dupe”.
1. UVEK PROVERITE DA LI POSTOJI I DA LI ĆE BITI DOVOLJNO NOVCA U BANCI.
Razdoblje. Najveci poslovni neuspeh je to ako Vam ponestaje novca. Ako znate da imate problem novca i likvidnosti, odmah ga popravite.
2. NE MOŽETE OTPUSTITI LOŠE RADNIKE PREBRZO.
Jednostavno ne možete. Samo se pobrinite da znate da su oni problem, a ne vi. (Pogledajte sledeci savet).
3. PROBLEM STE VEROVATNO VI!
90% svih problema je u rukovodstvu firme. Kada stvari ne idu kako treba, prvo mesto za traženje odgovora je u ogledalu.
4. POBRINITE SE ZA SVOJE ,,ZVEZDE”.
Ovo važi za svaku kompaniju, veliku i malu. Troškovi gubitka najboljih radnika su ogromni, poslovni lideri retko oduzimaju svoje vreme da osiguraju to da njihovi najbolji izvođači budu adekvatno motivisani, osporeni i kompenzovani.
5. TVOJI LJUDI NISU TVOJA DECA, VAŠI LIČNI ASISTENTI ILI VAŠ PSIHIJATAR.
Ako ih koristite i zloupotrebljavate na taj način, doćićete do žaljenja.
6. NAUČITE DA GOVORITE “DA” I “NE”.
Dve najvažnije reči koje vlasnici preduzeća i osnivači imaju na raspolaganju su “da” i “ne”. Naučite da ih stalno koristite. A to znači biti odlučujući. Najvažniji razlog za fokusiranje – da bude sve jasno, šta Vaša kompanija zapravo radi, a šta ne radi.
7. SLUŠAJTE SVOJE KLIJENTE.
Dosta nas zabrinjava koliko malo preduzetnika cene svoje kupce kada je njihova recenzija proizvoda ili usluge najbitnijia informacija od koje možete mnogo da naučite. Bitno je shvatiti, kupci koji se vraćaju su najlakša i najbolja zarada koju možete dobiti.
8. NAUČITE DVE REČI: MERITOKRATIJA I NEPOTIZAM.
Prva je kako pokrenuti organizaciju – prepoznavanjem, nagrađivanjem i kompenzacijom koja se zasniva isključivo na sposobnostima i postignućima. Druga je kako se ne radi – imati favorite i biti pristrasan.
9. KADA TREBA, A KADA NE TREBA BITI TRANSPARENTAN.
Transparentnost je u nekom trenutku štetna, jer je korisna kod drugih. Postoje vremena gde delite otvoreno i vremena gde biste trebali da radite zatvoreno. Morate znati kada i sa kim da radite jedan protiv drugog. Ovo dolazi sa iskustvom u poslovanju.
10. VERUJTE U SEBE.
Ova fraza se cesto može čuti, ali se retko shvata. To znači da su vaši instinkti izuzetno vredan alat za donošenje odluka. Koliko puta smo završili rekavši retrospektivno i sa žaljenjem: ,,Čoveče, znao sam da je to loša ideja.” Ključ je znati kako da pristupite svojim instinktima. Samo sedite, budite tihi i slušajte sebe.
11. ZAŠTITITE I BRANITE SVOJU INTELEKTUALNU SVOJINU.
Većina Vas ne zna razliku između autorskog prava, zaštitnog znaka, poslovne tajne i patenta. To nije prihvatljivo. Ako ne zaštitite i branite svoju intelektnu svojinu, izgubićete jedinu konkurentsku prednost.
12. NAUČITE DA ČITATE I PIŠETE EFEKTIVNE SPORAZUME.
Znate izraz ,,dobra ograda pravi dobre susede”? Tako je i u poslu. Što su Vaši dogovori efikasniji, toće Vaši poslovni odnosi biti bolji.
13. SHVATITE SVOJ BIZNIS KAO POSAO.
Previše preduzetnika vode svoje poslovanje kao produžetak svojih ličnih finansija. Loša ideja. Vrlo loša ideja. Izgradite pravi poslovni ambijent i držite ga odvojeno od Vašeg ličnog života.
14. POZNAJTE SVOJE FINANSIJE UNUTAR I VAN.
Ako ne znate svoje prihode, troškove, kapitalne zahteve, dobit (bruto i neto), dug, novčani tok i efektivnu stopu poreza – između ostalog – tražite nevolje. Velika nevolja.
15. TI NE ZNAŠ KOLIKO NE ZNAŠ.
Smirenost je moćna osobina lidera, a to se odnosi i na vlasnike novih kompanija, veterane izvršnih direktora Fortune 500 kompanija i svima među njima. Više putaćete doći do žalosti što ste znali sve odgovore. Iza svake neuspešne kompanije su nefunkcionalni, lažni ili nekompetentni poslovni lideri. Ironija je, nijedna od njih nije imala ni najmanju ideju koja je bila tačna u to doba. Još tužnije, većina ih još uvek nema. Nemojte da završite kao jedan od njih.